PSO -GEOGRAFIA
I. Formy bieżącego sprawdzania postępów ucznia
Forma |
Zakres treści |
Częstotliwość |
Zasady |
|
1. Prace pisemne w klasie |
sprawdziany pisemne (trwające 40 min) |
• jeden dział lub połowa obszernego działu |
minimum dwa w półroczu |
• zapowiadane przynajmniej z tygodniowym wyprzedzeniem • adnotacja w dzienniku elektronicznym • poprzedzone lekcją powtórzeniową, na której nauczyciel informuje uczniów o narzędziach sprawdzających |
kartkówki (trwające do 20 min) |
• zagadnienia z więcej niż 3 lekcji lub partii materiału |
• minimum jedna w półroczu |
• zapowiedziane z wyprzedzeniem |
|
2. Prace domowe |
pisemne |
• materiał nauczania z bieżącej lekcji lub przygotowanie materiału dotyczącego nowego tematu |
minimum dwie w półroczu |
• ocenie może podlegać wybiórczo kilka prac |
w innej formie |
• prace badawcze, np.: prowadzenie doświadczeń, wykonywanie modeli • prace dodatkowe, np.: wykonywanie plakatów, planszy, pomocy dydaktycznych |
|||
3. Odpowiedzi ustne |
• dana partia materiału ( ostatnie 3 lekcje) |
minimum jedna w półroczu |
• bez zapowiedzi |
|
4. Praca na lekcji (indywidualna lub zespołowa) |
• bieżący materiał nauczania |
minimum dwie oceny w półroczu
|
• ocenie podlegają: aktywność, zaangażowanie, umiejętność pracy samodzielnej oraz praca w grupie |
6 Przedmiotowe zasady oceni
II. Pozostałe ustalenia dotyczące sposobów bieżącego sprawdzania postępów ucznia
1. Sprawdziany pisemne
• Sprawdziany pisemne są obowiązkowe.
• Uczeń, który nie zgłosił się na sprawdzian z przyczyn usprawiedliwionych, musi przystąpić do niego w ciągu dwóch tygodni od daty powrotu do szkoły.
• Jeżeli nieobecność na sprawdzianie jest nieusprawiedliwiona, uczeń przystępuje do niego na pierwszej lekcji, na którą przyszedł.
• Każdy uczeń na własną prośbę ma prawo poprawić sprawdzian z którego dostał slabą ocenę (formę oraz termin ustala z nauczycielem). Obie oceny są wpisywane do dziennika, a pod uwagę jest brana ocena poprawkowa. Tak samo w przypadku nauczania zdalnego.
• Sposób oceniania sprawdzianów z zadaniem na ocenę celująca:
95%-100% celujący
85–94% bardzo dobry
70–84% dobry
51–69% dostateczny
30–50% dopuszczający
0% -29% niedostateczny
• Sposób oceniania sprawdzianów bez zadania na ocenę celująca:
90%-100% bardzo dobry
70–89% dobry
50–69% dostateczny
30–49% dopuszczajacy
0% -29% niedostateczny
2. Kartkówki
Nieobecność ucznia na kartkówce zobowiązuje go do zaliczania danej partii materiału.( Formę oraz termin ustala z nauczycielem). Tak samo w przypadku nauczania zdalnego.
3. Odpowiedzi ustne
• Przy wystawieniu oceny za odpowiedź ustną nauczyciel przekazuje uczniowi informację zwrotną.
• Uczeń ma prawo być nieprzygotowany do odpowiedzi ustnej bez usprawiedliwienia jeden raz w półroczu, gdy lekcje odbywaja się raz w tygodniu lub dwa razy np. w semetrze gdy lekcje są dwie w tygodniu kl.7 . Tak samo w czasie nauczania zdalnego.
4. Prace domowe
Uczeń ma prawo nie wykonać w półroczu jednej pracy, przy jednej godzinie w tygodniu. Uczeń może zgłosić dwa razy bz w semestrze, gdy lekcje odbywaja się dwa razy w tygodniu. Po nieobecności na zajęciach uczeń ma obowiązek uzupełnić lekcje oraz zeszyt ćwiczeń ( kl.5, kl.6), w przypadku braku traktuje się to jak brak zadania.
5. Praca na lekcji
Uczeń może otrzymać za aktywność ocenę celującą, jeżeli samodzielnie zaprojektuje i przeprowadzi projekt swój, poprowadzi część lekcji. Podczas trwania lekcji uczeń może otrzymywać + za udzielanie prawidłowych odpowiedzi w czasie lekcji. Pięć plusów to ocena bdb. Wykonywanie poleceń i zadań na lekcji jest obowiązkowe.
III. Sprawdzenie i ocenianie sumujące postępy ucznia
Uczeń otrzymuje za swoje osiągnięcia w danym roku szkolnym oceny: śródroczną i roczną. Wystawia je nauczyciel na podstawie wagi ocen cząstkowych ze wszystkich form aktywności ucznia
Waga ocen:
Sprawdzian 2
Kartkówka 1
Odpowiedź ustna 1
Aktywność 1
Zadanie domowe 1
Te same zasady obowiazują podczas nauczania zdalnego.
W czasie trwania nauczania zdalnego waga sprawdzianu może ulec zmianie do wagi 1 w przypadku wykrycia niesamodzielnej pracy. Nieterminowe przesyłanie prac w czasie nauczania zdalnego skutkuje obniżeniem oceny o jeden stopień.