PSO - PRZYRODA kl.4
Założenia do przedmiotowych zasad oceniania
1. Użyteczność
Ocenianie powinno być nakierowane na te wiadomości i umiejętności, których opanowanie przez ucznia pozwala osiągnąć założone cele nauczania.
2. Wspomaganie procesu uczenia się inauczania
Ocenianie powinno motywować ucznia oraz skłaniać zarówno ucznia, jak i nauczyciela do wyciągania wniosków z dotychczasowej współpracy.
3. Wielowątkowość
Proces oceniania powinien stwarzać sytuacje, w których każdy uczeń będzie miał możliwość zademonstrowania swojej wiedzy, kreatywności i oryginalności.
4. Otwartość
Kryteria oceniania powinny być zrozumiałe i jawne, a wyniki – dostępne dla wszystkich zainteresowanych. Proces oceniania powinien być otwarty na analizę i weryfikację.
5. Pewność wnioskowania
Materiał zgromadzony w procesie oceniania powinien gwarantować pewność umiejętności ucznia.
6. Spójność wewnętrzna
Każdy składnik zasad oceniania powinien być zgodny ze standardami nauczania, standardami oceniania oraz z programem rozwoju szkoły.
Formy i zasady bieżącego oceniania
Prace pisemne w klasie |
|||
Forma |
Zakres treści nauczania |
Częstotliwość |
Zasady przeprowadzania |
Sprawdzian wiadomości (do 40 minut) |
jeden dział obszerny lub dwa mniejsze działy |
co najmniej dwa w półroczu |
• zapowiadane przynajmniej • informacja o sprawdzianie zanotowana wcześniej w dzienniku lekcyjnym • sprawdzian wiadomości poprzedza powtórzenie materiału nauczania |
Kartkówka (do 20 min) |
materiał nauczania z więcej niż trzech ostatnich lekcji z partii materiału |
dwie w półroczu |
zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem |
Prace pisemne wdomu |
|||
Pisemne prace domowe |
materiał nauczania materiału dotyczącego nowego tematu (nauczanie odwrócone) |
przynajmniej jedna praca w półroczu |
zróżnicowane zadania zgodnie z realizowanym materiałem |
Inne prace domowe |
• prace badawcze, obserwacje i hodowle wskazane w podstawie programowej • zadania związane z projektami edukacyjnymi – wykonywanie plakatów, prezentacji multimedialnych do bieżącego materiału |
raz w półroczu |
• zadania przeznaczone do pracy w grupach lub kierowane do uczniów szczególnie zainteresowanych |
Odpowiedzi ustne |
|||
Ustne sprawdzenie wiadomości |
materiał nauczania z trzech ostatnich lekcji |
minimum jedna w półroczu |
bez zapowiedzi |
Pytania aktywne |
lekcja bieżąca lub lekcje powtórzeniowe |
częstotliwość dowolna, w zależności od predyspozycji uczniów |
uczniowie sami zgłaszają się |
Referowanie pracy grupy |
lekcja bieżąca lub lekcje powtórzeniowe |
w zależności od metod pracy stosowanych na lekcji |
należy zwrócić uwagę na to, aby w kolejnym referowaniu wspólnych prac zmieniały się osoby referujące |
Praca na lekcji |
bieżący materiał nauczania |
jedna lub dwie oceny w półroczu |
• oceniane są aktywność, zaangażowanie, umiejętność pracy w grupie lub w parach • w ocenianiu można uwzględnić ocenę koleżeńską lub samoocenę |
Pozostałe przedmiotowe zasady oceniania
1. Pisemne prace sprawdziany wiadomości
Sprawdziany wiadomości są obowiązkowe.
W przypadku nieobecności usprawiedliwionej uczeń musi napisać pracę klasową w ciągu dwóch tygodni od daty powrotu doszkoły. Jeżeli nieobecność jest nieusprawiedliwiona, uczeń przystępuje do pracy klasowej na pierwszej lekcji, na którą przyszedł.
Uczeń ma prawo raz poprawić sprawdzian, który napisał na ocenę ndst. Obie oceny są wpisywane do dziennika, a pod uwagę jest brana ocena poprawkowa, nawet jeśli jest niższa od poprawianej.
2. Kartkówki
Nieobecność ucznia na lekcji, na której była zapowiadana kartkówka nie obliguje go do pisemnego zaliczenia danej partii materiału.
3. Wymagania na poszczególne oceny szkolne z prac pisemnych
• Sposób oceniania sprawdzianów z zadaniem na ocenę celująca
95%-100% celujący
85–94% bardzo dobry
70–84% dobry
51–69% dostateczny
30–50% dopuszczający
0% -29% niedostateczny
• Sposób oceniania sprawdzianów bez zadania na ocenę celująca:
90%-100% bardzo dobry
70–89% dobry
50–69% dostateczny
30–49% dopuszczajacy
0% -29% niedostateczny
4. Odpowiedzi ustne
Przy wystawianiu oceny za odpowiedź ustną nauczyciel jest zobowiązany do udzielenia uczniowi informacji zwrotnej.
Uczeń ma prawo być nieprzygotowany do odpowiedzi ustnej bez usprawiedliwienia dwa razy w półroczu. Nieprzygotowanie zgłasza nauczycielowi na poczatku lekcji, zanim nauczyciel wywoła go do odpowiedzi. Kolejne nieprzygotowanie ucznia jest przyczyną postawienia oceny ndst.
5. Prace domowe
Uczeń ma prawo nie wykonać w półroczu dwóch prac, kolejny brak zadania domowego skutkuje otrzymaniem oceny ndst.
Praca na lekcji
Uczeń może otrzymać ocenę celującą, jeżeli:
· samodzielnie zaprojektuje i wykona doświadczenie na lekcji lub omówi doświadczenie wykonane wdomu,
· aktywnie uczestniczy w lekcji z zadawaniem pytań aktywnych,
· przygotuje materiały do lekcji odwróconej.
Uczeń na lekcji może otrzymywać plusy za udzieloną prawidłową odpowiedź na zadane pytanie lub zapisanie i odczytanie prawidłowej odpowiedzi do zadania. Pięć plusów to ocena bdb
Uczeń, który nie wykonuje poleceń na lekcji, może otrzymać ocenę ndst jeżeli:
- po upomnieniu nie zmienia swojego zachowania i dalej nie pracuje na lekcji,
- po zapytaniu z realizowanego materiału nie udzieli poprawnej odpowiedzi.
Sprawdzenie i ocenianie sumujące postępy ucznia
Podsumowaniem edukacyjnych osiągnięć ucznia w danym roku szkolnym są ocena śródroczna i ocena roczna. Nauczyciel wystawia je po uwzględnieniu wszystkich form aktywności ucznia oraz wagi ocen cząstkowych.
Waga ocen:
Sprawdzian 2
Kartkowka 1
Odpowiedź ustna 1
Aktywność 1
Zadanie domowe 1
Te same zasady oceniania stosuje się podczas nauczania zdalnego.
W czasie trwania nauczania zdalnego waga sprawdzianu zmniejszamy do 1, gdy nauczyciel stwierdzi, że uczniowie nie piszą samodzielnie. Nieterminowe przesyłanie prac podczas nauczania zdalnego jest przyczyną obniżenia oceny o stopień.