PSO - MATEMATYKA kl. 4, 5,6b,7
Przedmiotowy System Oceniania określa cele, zasady oceniania uczniów z matematyki. Osiągnięcia edukacyjne uczniów oceniane są na podstawie rozpoznania poziomu i postępów w opanowaniu wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań podstawy programowej.
Przedmiotowy System Oceniania określa zasady:
- kontrolowania bieżących osiągnięć edukacyjnych uczniów, wynikających z podstawy programowej:
- informowania uczniów o poziomie ich osiągnięć oraz związanych z tym postępach;
- motywowania uczniów do dalszej pracy, a przez to pomoc w ich indywidualnym rozwoju;
- dostarczania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o rozwoju ucznia, jego postępach oraz trudnościach.
Zasady Przedmiotowego Systemu Oceniania
I. Ocenianie bieżące.
Kontrola osiągnięć uczniów będzie odbywać się systematycznie poprzez:
1. Odpowiedzi ustne z materiału bieżącego (treści zawarte w jednym rozdziale tematycznym)
2. Krótkie (najwyżej 15-minutowe) sprawdziany z materiału bieżącego, które nie muszą być zapowiadane
3. Aktywność na lekcji.
1) Częstotliwość poprawnych odpowiedzi.
2) Waga merytoryczna odpowiedzi.
3) Częstotliwość błędnych odpowiedzi, lub braku odpowiedzi.
4) Za aktywność, o której mowa w 1),2) można otrzymać „+”.
5) Za aktywność, o której mowa w 2,3) można otrzymać „-”.
6) Za uzyskanie trzech znaków „+” otrzymuje się ocenę bardzo dobrą.
7) Za uzyskanie trzech znaków „-” otrzymuje się ocenę niedostateczną
Zarówno odpowiedzi ustne, jak i krótkie sprawdziany dotyczyć będą materiału bieżącego, przez który należy rozumieć treści zawarte w jednym rozdziale tematycznym.
4. Prace klasowe.
1) O całogodzinnej (lub dłuższej) pracy klasowej uczniowie informowani są z tygodniowym wyprzedzeniem.
2) Na poprawę nauczycielowi przysługują dwa tygodnie.
3) Uczeń, który ze względu na nieobecność nie pisał pracy klasowej, w dzienniku lekcyjnym otrzymuje wpis „nb” oraz ma obowiązek ją napisać w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
4) Jeżeli uczeń zgłosi się w ustalonym terminie, w miejsce skrótu „nb” wpisuje się ocenę, którą uczeń ma prawo poprawić zgodnie z zasadami poprawy oceny bieżącej.
5) Jeżeli uczeń nie zgłosi w umówionym terminie, nauczyciel ma prawo sprawdzić w trybie dowolnym, podczas zajęć obowiązkowych, czy uczeń opanował dane treści nauczania i umiejętności.
6) W przypadku, o którym mowa w pkt. 5 ocena jest ostateczna.
7) Uczeń, który z powodów uzasadnionych nie może zaliczyć pracy klasowej, nie otrzymuje żadnej oceny.
5. Diagnoza umiejętności.
1) Testy diagnozujące odbywają się trzy razy w roku:
a) diagnoza na rozpoczęcie nauki w danej klasie,
b) badanie wyników nauczania na I półrocze,
c) końcoworoczne badanie wyników nauczania.
2 Wynik diagnozy, o której mowa w 1a, podawany jest w postaci procentu.
3) Wynik diagnozy, o której mowa w 1bc, jest oceniany zgodnie z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.
4) Jeżeli uczeń nie napisze testu z powodów uzasadnionych, nie otrzymuje żadnej oceny.
5) Ocena z testu diagnozującego nie podlegają poprawie.
6. Wykonanie prac plastycznych.
1) Przy ocenie prac plastycznych pod uwagę będzie brana poprawność rzeczowa, estetyka pracy, pomysłowość wykonania.
2) Najlepsze prace eksponowane będą (w miarę możliwości) na gazetce klasowej.
7. Praca w grupie.
Podczas pracy w grupie oceniane będzie zaangażowanie członka grupy oraz poprawność
merytoryczna pracy.
8. Zadania domowe.
Uczeń za dwukrotne braki zadań otrzymuje wpis „bz”.Jeżeli uczeń wykorzysta wyżej podaną liczbę braków zadań, otrzymuje ocenę niedostateczną.
9. Prace pisemne oceniane są wg progów procentowych zawartych w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania.
II. Ocenianie całościowe
1. Ocena całościowa będzie brała pod uwagę
1) Indywidualne cechy ucznia.
2) Przebieg jego nauki.
3) Dynamikę rozwoju (tempo uczenia się).
4) Sprawności praktyczne.
5) Zaangażowanie (aktywność, przygotowanie do lekcji)
2. Ocena całościowa (śródroczna i roczna) jest średnią ważoną ocen cząstkowych
1) Pracę klasową i test diagnozujący określa waga 2.
2) Pozostałe oceny określa waga 1.
3. Oceny śródroczna i roczna wystawiane są zgodnie z zasadami określonymi w Wewnątrzkolnym Systemie Oceniania.
III. Zasady poprawy oceny bieżącej.
1. Każdy uczeń ma prawo do jednokrotnej poprawy oceny z pracy klasowej. Przy wystawianiu oceny końcowej pod uwagę będzie brana średnia arytmetyczna z tych ocen.
2. Do odpowiedzi poprawkowej można przystąpić jeden raz w terminie wyznaczonym przez nauczyciela.
3. Wszystkie poprawy muszą być dokonane do końca semestru, w którym uczeń zdobył ocenę, którą chce poprawić.
IV. Ocenianie podczas zdalnego nauczania.
Uczniowie będą oceniani na podstawie:
1. Przesyłanych do nauczyciela rozwiązań zleconych prac: zadań domowych, zadań dodatkowych.
2. Kartkówek, prac klasowych przeprowadzonych w formie testów on-line (z wcześniejszą informacją o terminie i zakresie materiału).
3. Oceny uzyskane w zdalnym nauczaniu mają wagę 1.
V. Zasady poprawy oceny bieżącej podczas zdalnego nauczania.
- W ocenianiu uwzględnia się kryteria: terminowość wykonania pracy, poprawność rozwiązań oraz trudności i ograniczenia wynikające ze zdalnego nauczania u poszczególnych uczniów na podstawie informacji od wychowawcy klasy.
- Uczeń, który w wyznaczonym terminie nie napisał pracy klasowej, sprawdzianu, kartkówki ma obowiązek je zaliczyć w formie i czasie ustalonym z nauczycielem.
- W przypadku choroby ucznia lub innych okoliczności uniemożliwiających terminowe przesłanie prac np. awaria sprzętu opiekun/rodzic jest zobowiązany zgłosić ten fakt nauczycielowi lub wychowawcy klasy i ustalić nową formę i czas zaliczenia.
- Ocenę z pracy klasowej, sprawdzianu, kartkówki będzie można poprawić po uzgodnieniu z nauczycielem sposobu i terminu poprawy.
- Rodzice i uczniowie są na bieżąco informowani o postępach w nauce poprzez wpis ocen w e-dzienniku.
- Wszystkie oceny uzyskane w czasie zdalnego nauczania są ważne i brane pod uwagę przy wystawianiu oceny śródrocznej (końcoworocznej) zgodnie z zasadami określonymi w Wewnątrzkolnym Systemie Oceniania.
- Nauczyciel jest dostępny dla uczniów i rodziców danej klasy w trakcie godziny lekcyjnej lub w innym ustalonym terminie. W tym czasie odpowiada na pytania uczniów i rodziców zadane przez wiadomości dziennika elektronicznego (lub inną ustaloną drogą).
VI. Jawność ocen.
1. Sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia są udostępniane uczniowi i jego rodzicom (prawnym opiekunom). Prace udostępnia się
1) uczniowi podczas lekcji (ewentualnie w czasie zajęć dodatkowych),
2) rodzicom (prawnym opiekunom ) podczas wywiadówek, konsultacji lub w innym, ustalonym wspólnie terminie
2. Uczniowie i rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo wykonać kopię lub zdjęcie sprawdzonej i ocenionej pracy.
3. Oceny są jawne zarówno dla uczniów, jak ich rodziców (prawnych opiekunów).